Základy tréninku – nechte EGO doma!

0

Vzpomínáte si na dobu, kdy jste začali cvičit? A také to zpětně berete s úsměvem jako většina z nás?
Věřím, že Vaše odpověď na obě položené otázky zní ANO.

Já prvně vstoupil do posilovny na podzim roku 1998. To se tehdy u nás ve městě otevírala nová posilovna, a já do ní od našich dostal k jmeninám permici. Nutno říci, tedy spíše napsat, že mi bylo krásných 16 let.

Jako většina z nás, jsem byl plný energie, nedosažitelných cílů, a hlavně s egem někde na Mount Everestu.
První, co mne vlastně zajímalo, bylo jak cvičit bicáky, a jak se naprosto odrovnat pod tyčí na benč pressu. Něco Vám to připomíná? Ani se nedivím. J

Na mou obhajobu, a vlastně i obhajobu všech, kteří začali cvičit i mnohdy a mnohdy dřív, je nutno podotknout, že nebylo tolika informací, jako tomu je dnes! Byly sice k dispozici časopisy jako Muscle and Fitness či Svět kulturistiky, které mimochodem stále vychází, ale internet byl ve své podstatě ještě v plenkách (tedy alespoň tady u nás), o nějakém odborném webu, kde by jste mohli získat informace, sdílet je, diskutovat mezi sebou a podobně, ani nemluvě.

Takže jsem čerpal z výše uvedených časopisů, hltal tréninky Colemana, Cutlera či Levroneho, a snažil se je napodobit.

Nějaká technika? Ohled na tělesné proporce? Brát v potaz nějaké disbalance či se zaměřit na mobilitu nebo dokonce základní principy? NEMYSLITELNÉ! Bohužel!

A právě o tom bude tento článek. Vykašlete se na své EGO! Nechoďte do posilovny s tím, abyste zjistili jaká je Vaše maximálka na benč, na dřep, mrtvý tah, nebo kolik zvednete na bicáky! O tom totiž posilování není. Tedy ne alespoň v počáteční fázy Vašeho nového stylu života!

Proč píši STYL ŽIVOTA? Protože většina těch, kteří do posilovny kdy vstoupili, z nějakého důvodu udělali tlustou černou čáru za svým předchozím životem, a najednou jsou strašně moc FITNESS!!

Začnou cvičit. Začínají jíst zdravě. Mamince, protože většinou jim ještě teče mléko po bradě, vynadají když jim na stůl naservíruje špagety, nedej bože namaže tukový rohlík máslem a na vrch přidá vysočinu! To je hned ZLE! „Já jsem přece ten fitnessák/fitnessačka!

Ale….. nic nejde HNED, a většinou platí, že čím dřív se začne s novým stylem života, tím dřív se na to člověk vykašle, neboť se prostě unáhlil, a na to pokračovat nemá dostatečné KOULE! Ženy a dívky prominou. Ty samozřejmě koule nemají (tedy většina z nich! :-D). Ale jistě chápou, jak to myslím.

O tom, jak přistupovat ke stravě, se však rozepíšu jindy. O tom tento článek není. Tudíž pojďme zpět do posilky.

Takže, prosím Vás, zapomeňte na to, že si lehnete pod olympijskou tyč na benč pressu, a budete zvedat stále větší a větší váhu, dokavaď Vás to nepřepůlí! Nebo si nestoupejte pod tyč s cílem si dojebat kolena při dřepu, či mrtvým tahem odrovnat spodní záda. O tom, jak jsem již uvedl výše, to prostě NENÍ!

Do posilovny chodíme nejen pro nějaké ty výsledky v podobě nazvedaných tun závaží, redukci tuku či nabírání svalíků, ale hlavně kvůli tomu býti zdraví! A na to pamatujte!

Tudíž Vám doporučím několik základních bodů, kterými, když se budete řídit, budete nejen po delší dobu zdraví, ale samozřejmě se to podepíše i na Vašich výsledcích, co se výkonů týče!
Nebude to sice nikterak rychlé, ale o to záživnější, bezpečnější, zdravější a trvalejší!

Začněme naprostým základem, a to jsou mobilita a základní principy.

Nejdůležitější na cvičení totiž je, abyste věděli nejen jak cvik provédst, ale také se u něj dobře srovnat, brát v potaz svalové disbalance, proporce a svalové řetězce!

Je sice pěkný, když si někde přečtete, nebo uslyšíte, že benč je o tom si lehnout pod lavičku, a tyč zvedat nahoru a dolu. To zní velmi jednoduše, avšak jednoduché to vůbec není!

Musíte si totiž nejen lehnout, ale také vědět, jak si lehnout, co udělat s lopatkama, s ramenama, se zadnicí, s nohama, jak uchopit činku, jak a kam jí spouštět,… . Je toho dost co? Ale O TOM TO PRÁVĚ JE!

To samé dřep. Kde kdo Vám řekne, že dřep je tak triviální věc, že na tom přece nic není. Ale ono je!

Zkuste někoho poprosit, aby udělal dřep jen tak, bez zátěže. Dovolím si tvrdit, že ten, kdo za sebou nemá kvalitně vedený trénink, což je tak 85 až 90 procent lidí, jej provede naprosto špatně! Pohyb začne v kolenou. Bude zvedat paty. Nepůjde se zadnicí až skoro k zemi, a v dolní pozici bude ztrácet rovnováhu!

imgl1103

Až tento pokus uděláte, což Vám opravdu vřele doporučuji, zkuste o to samé poprosit malé děcko. S údivem zjistíte, že i dítě okolo 3 až 7 let vystřihne dřep tak nádherně, že na něj budete čumět s hubou dokořán!

Dítě má totiž jednu úžasnou vlastnost – naprosto perfektní mobilitu! A to jej k tomu ani nemusíme vést! Dělá to prostě automaticky, aniž by na to myslelo!
Bohužel, až však začne navštěvovat základní školu a hodiny tělocviku, mobilitu postupně ztratí! Je to smutné, ale je to tak! Však si sami vybavte, jak jsou nebo byly Vaše hodiny tělesné výchovy vedeny. Nic moc, co?!

S dřepem, o kterém výše píšu, je to tak, že v první řadě si musíte najít základní polohu. Není tím myšlen postoj, ale dolní fáze pohybu!
Zkuste si tedy dřepnout, je jedno jak. Opřete lýtka o stehna, chodidla mějte celou plochou na zemi, a nyní si zkuste pohrávat se šířkou chodidel, jejich natočením, postavením kolenou vůči prstům dolních končetin, postavením zad a ramen vůči kolenům, až do doby, kdy Vám to bude příjemné. Nebudete přepadávat dozadu ani do předu. Nebude Vás nikde nic bolet, tlačit, píchat, a nevím co ještě.
Až tuto polohu naleznete, je to ta, do které se s každým opakováním musíte snažit dostat. A to bez zátěže!
Až tehdy, budete-li v tomto zdatní, se můžete začít stavět pod činku a pokoušet se o nějaká ta opakování se zátěží.

O samotných cvicích a jejich provedení mile rád napíši samostatné články. Skutečně to totiž není jen o těch pár výše napsaných větách!

Dalším bodem je intenzifikace tréninku a objem práce.

Pokud totiž nemáte zvládnuté základní principy a mobilitu vůbec, je naprosto bezvýznamné se bavit o tom, kolik sérií po kolika opakováních na daný cvik dát, či kolikrát týdně danou partii odcvičit.

To je totiž až další level Vašeho snažení. To je stejné, jako stavět barák. Je sice moc pěkný, že máte na stavbu baráku povolení, projekt i stavební materiál, ale pokud nevíte jak ten barák postavit, jak se dělají příčky, stropy, krovy a podobně, nikdy z toho nic nevzejde. A pokud ano, určitě to nebude to pravé ořechové, a stavba bude všelijaká, nikoli však pěkná a bezpečná!

Začněte tedy od základů, učte se, jak Vaše tělo pracuje, jaká svalová vlákna kdy a jak zabírají. Jak zaujmout správnou polohu pro daný cvik.
Teprve až pak se snažte o to, jak se pod činku postavit, položit. Jakou dráhu pohybu s ní máte zvolit. Až si toto osvojíte, začněte se starat o výše zmíněné, tedy o intenzitu a objem.

Mnohdy zanedbávaným fakorem je regenerace.

K čemu Vám totiž bude vědět, kolik sérií a opakování daného cviku máte provádět, když nedokážete naslouchat svému tělu!

Nevím, zda Vám to už někdo řekl, ale tělo neroste během tréninku, ale v období mimo něj! Ono je to i logický. Trénink trvá hodinu. No dobře, někdy i dvě či dokonce tři, když jste tak říkajíc nekulturní hovada, ale co ten zbytek? Co těch zbylých 23, u některých tedy 22 až 21 hodin? Je to podstatně delší část dne, že? A právě během ní dochází k výživě svalů a jejich růstu. Trénink je sice podnětem pro růst, ale bez regenerace je jeho vliv značně omezen, ba dokonce znemožněn!

Ano, podstatná část úspěchu závisí na stravě, ale to také není vše! Pokud totiž neumíte odpočívat, Vaše svaly neporostou! Na druhou stranu, pokud je vaším cílem zhubnout, můžete si zatleskat. Hubnout totiž nejspíš vážně budete, není však jisté co?!  Číslo, které Vám ukazuje Vaše domácí váha, totiž není nic moc vypovídající údaj, pokud nevíte, zda shozená kila jsou tuky, nebo v tom horším případě svaly! I o ty totiž nedostatečnou regenerací a usilovnou prací a fyzickou aktivitou přicházíte!

Ale i na toto téma se dá napsat samostatný a velmi rozsáhlý článek.

S regenerací, jak už z výše napsaného vyplývá, jde pak ruku v ruce strava. Ale o té, jak jsem uvedl již někde v úvodu, se rád rozepíši v jiném, samostatném článku.

Závěrem si jen dovolím zopakovat – vykašlete se na váhy! Zaměřte se na několik výše uvedených bodů, a uvidíte, že Vám bude hej! J

Budete-li chtít, určitě si jednotlivá témata, jak jsem již předeslal, probereme prostřednictvím dalších řádků, ale to zase jindy.

Navíc, pokud mohu ještě jednu radu – využijte těch možností, které Vám dnešní doba nabízí! Internet je plný informací, a je jen na Vás, jak s nimi naložíte!
Na druhou stranu je nutné brát vše s rezervou! Číst, učit se, zkoušet, vyhodnocovat co má a nemá smysl je totiž jen a pouze na Vás!

Budu se na Vás těšit u dalšího článku. 😉

Foto: shutterstock.com

Autor článku: František Randáček

Share.

Informace o autorovi

Komentáře

Žádáme návštěvníky serveru amixnews.cz, aby v diskuzích či komentářích dodržovali zásady slušného chování a vyhnuli se vulgárním projevům. Redakce amixnews.cz, jakožto vlastník serveru, si vyhrazuje právo tyto příspěvky upravit či zcela vymazat.