Cyklistika není jen dřina

0

Říká se, že cyklistiku může dělat opravdu každý. A je to pravda. Nezáleží zde na věku, ani na pohlaví. Jde o sportovní aktivitu určenou pro kohokoliv, a to je ten důvod, proč se jízda na kole stala jedním z nejpopulárnějších sportů na světě. Je úplně jedno, zda jezdíte na kole a kocháte se přírodou nebo jestli trávíte hodiny v sedle na závodních tratích. Důležité je, že děláte něco pro své zdraví a vidíte, že tělo na vaši snahu reaguje pozitivně.

Proč jezdit na kole

Existuje mnoho důvodů, proč sednout na kolo. Zlepšujete svou vytrvalost, výkonnost, posilujete svalstvo a obranyschopnost organismu. Díky cyklistice dokážete být několik hodin fyzicky aktivní, aniž byste přetěžovali klouby, šlachy a vazy, a to proto, že vaše hmotnost je nesena sedlem, a tak i lidé trpící potížemi kloubů, artrózou kyčelních, kolenních a hlezenních kloubů, mohou být ještě dlouho aktivní na kole, ačkoliv jim jiný pohyb jako běh či turistika může činit potíže (Konopka: Cyklistika). Navíc se udává, že jízda na kole, pomáhá rozpouštět tukové polštářky na bocích a nohou, což ocení zejména ženy usilující o krásné boky, pas a štíhlé nohy.

Bez helmy nevyjíždějte

Ať už vyrážíte na krátkou vyjížďku nebo pořádný horský výšlap, neměli byste zapomínat na základní vybavení každého cyklisty. Základem je pořídit si ochrannou přilbu, která zajistí bezpečnost hlavy a v mnoha případech zabrání fatálním následkům. Důležité je, aby měla odvětrávání a několik řemínků pro nastavení správného utažení. Oči ochraňte brýlemi s vyměnitelnými skly, můžete tak rychle zareagovat na měnící se počasí. Pro správné uchopení řídítek si pořiďte rukavice, ochrání vás před možnými pády a šlehajícími větvičkami z okolních stromů. Nezapomeňte i na dres a cyklistické kalhoty, které vám poskytnou vysoký komfort při sezení, a proto nebudete mít pozadí odtlačené od sedla. Obuv si vyberte měkčí s ohebnou podrážkou.

Cyklistika a výživa

Stravovací návyky hrají v cyklistice velkou roli zejména tehdy, pokud jezdíte často a chcete svou výkonnost posouvat stále kupředu. Proto je třeba před, během a po výkonu, užívat kvalitní výživu a potraviny, které dodají tělu dostatečné množství energie a zamezí pocitu hladu. Přijatá strava by měla být pestrá, lehce stavitelná a bohatá na energii ve formě sacharidů (ovesná kaše, banány, celozrnné pečivo). Jako cyklisti byste měli omezit přísun potravin s vyšším obsahem bílkovin, tuků (masné výrobky, mléčné výrobky, sýry) a neměli byste konzumovat potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílé pečivo, rýže, pizza, brambory).

Poslední jídlo si dávejte zhruba dvě hodiny před výkonem, aby metabolismus byl schopen natrávenou potravu zpracovat. Správná předtréninková výživa totiž zabraňuje hypoglykemii, zklidňuje žaludek a dodává tělu energii. Během výkonu užívejte jak tekuté, tak tuhé doplňky stravy, které mají na organismus v průběhu zátěže významný vliv. Vhodnými produkty jsou energetické tyčinky (Sport Power Energy Snack Bar), speciální energetické gely (Rock’s Energy Gel XXL ).

Voda nebo „ionťák“

I u cyklistiky platí, že tekutiny se musí doplňovat neustále, protože se během jízdy ztrácí pocením. To je způsob, jakým odvádí tělo přebytečné teplo z pracujících svalů. Nejvíce vylučuje minerální látky a aminokyseliny, jejichž úbytek bychom měli po jízdě na kole doplnit (BCAA Mega Fuel nebo Bcaa Elite Rate).

Pitný režim bychom měli dodržovat po celou dobu zátěže, aby nedošlo k dehydrataci organismu, což může vést až ke kolapsu. Před výkonem vypijte alespoň 0,5-1 litr tekutin, v průběhu výkonu 2-3 dcl každých 15 minut. Nejlepším nápojem je čistá voda, která nadměrně nezatěžuje organismus během výkonu. Pokud však jezdíte delší cyklistické trasy, je vhodné užívat iontové nápoje Isolyte Sport Drink nebo Iso-Lyn Isotonic Drink , s pomocí nichž dostanete do těla nejenom tekutiny, ale i minerály a sacharidy potřebné pro dodání energie.

Potréninková regenerace

Jízda na kole nekončí zaparkováním kola v garáži. Po každém náročnějším fyzickém výkonu je totiž potřeba dbát na pořádnou regeneraci, jejímž účelem je obnova energetických zdrojů v organismu a zejména podpora anabolických procesů související s růstem svalů (Iso-Lyn Recovery). Za křeče, které jste během jízdy měli, mohl nedostatek hořčíku, který zajišťuje optimální průběh nervosvalové dráždivosti a svalové kontrakce (Magnesium Liquid +). Abyste měli stále dostatek vitality, užívejte vitamin B, bez něhož se cyklista neobejde. Nejenže přispívá k snížení únavy a vyčerpání organismu, ale také příznivě ovlivňuje duševní aktivitu organismu (The Cortisol Blocker). K urychlení zotavení po výkonu slouží také masáže, díky nimž po sestavě správně provedených hmatů uvolníte vaše tělo.

Share.

Informace o autorovi

CEO www.amixnews.cz Marketing Manager Amix Nutrition Czech

Komentáře

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Žádáme návštěvníky serveru amixnews.cz, aby v diskuzích či komentářích dodržovali zásady slušného chování a vyhnuli se vulgárním projevům. Redakce amixnews.cz, jakožto vlastník serveru, si vyhrazuje právo tyto příspěvky upravit či zcela vymazat.